Mamma

Mamma

måndag 26 april 2010

Tisdag 13 april

Mamma har fått en stroke! Ansvarig sjuksköterska, fortsättningsvis benämnd syster M ringer till mig på eftermiddagen och berättar detta. Mamma har plötsligt sjunkit ihop på vänster sida och kan inte gå eller stå själv. Hon blir nerbäddad av personalen och syster M kontaktar läkaren N. Denna läkare har varit i tjänst i två veckor och har antagligen aldrig träffat min mamma eftersom hon var frisk. Hon befinner sig på ett annat äldreboende någon kilometer bort. Det är oklart vilken information läkaren N får av syster M, men beslutet blir att inte göra någonting. Det finns ingenting man kan göra, säger syster M. Själv blir jag förvånad och upprörd över beskedet att läkaren inte ens gör sig mödan att besöka mamma för att själv bilda sig en uppfattning utan grundar sitt beslut på information från syster M. Jag ber syster M att se till så att läkaren N ringer upp mig genast men läkaren erbjuder mig endast en tid följande måndag då hon befinner sig på vårdhemmet.

Jag besöker mamma på kvällen. Hon ligger i sängen och är ganska trött, en annan sköterska, syster E pratar lugnande med mig och skriver sedan i omvårdnadsjournalen att jag har varit nöjd med samtalet. Hur vet hon vad jag tycker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar