Mamma

Mamma

fredag 21 maj 2010

Nu är alla nervösa

Igår när jag kom till mamma stod kontaktpersonen B, sjuksköterskorna E1 och E2 lutade över mamma som försökte äta. Sjuksköterska E1 tar mig åt sidan och säger att det har hänt något, mamma kan ha fått ytterligare en påspädning så hon vill veta om hon ska kalla på ambulanstransport till akuten. Jag vill förstås veta vad det är som E1 tror sig veta har hänt och på vad hon grundar detta. Hon kan inte riktigt svara utan säger åt mig att fatta ett beslut om en afton på akuten eller inte. Jag bestämmer mig för att gå till mamma i stället, se efter hur hon mår, om det går att prata med henne, om hon tänker fortsätta äta.

Det visar sig att mamma bara är lite trött. Dagen har varit full av aktiviteter (hör och häpna, det händer faktiskt att man kastar lite boll) och mamma har inte vilat tillräckligt. Nu är hon som vanligt igen och tuggar sig långsamt igenom sin middag (och blir matad när jag inte ser, det går ju så mycket fortare).

Nu ville de alltså skicka mamma till akuten för att hon var lite trött, men inte när hon hade fått en stroke. Sjuksköterska E1 vill fortfarande inte tillstå att det var en stroke. Vad var det då som placerade mamma i rullstol? Spunk?? Svartalfer??

Idag träffas läkarföretagets verksamhetschef J och kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska för att besluta om det ska göras en Lex Maria-anmälan. Det vore oklokt av dem att låta bli, alternativet kan bli riktigt besvärligt, i synnerhet som det är valår. En Lex Maria-anmälan är en hederlig utväg som visar att man tagit det inträffade på allvar, att man vill ha det utrett för att kunna förhindra liknande händelser i framtiden. Jag är dock inte säker på att man resonerar så. I tidningen läser jag en annons från Hjärt- och lungfonden om stroke, hur viktigt det är att man kommer till sjukhus vid minsta symptom. Så här skriver de:

A - Ansiktet hänger. Förlamning i ansiktet? Ring 112
K - Kroppsdel. Ena armen kan inte hållas i luften i 10 sek. Ring 112
U - Uttal. Språket är sluddrigt och orden kommer fel. Ring 112
T - Tiden dyrbar. Varje minut räknas. Ring 112
V - Vänta inte. Ring OMEDELBART 112.

Nävisstnä, det gäller ju inte när man är 95 och dement. Skulle de ha tillagt det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar